Filtry pevných částic v druhovýrobě

Pokud začnete mít problém s filtrem pevných částic, v běžném servisu vám obvykle doporučí jeho výměnu. To zní jako nejlogičtější řešení, ovšem není filtr jako filtr. Originální filtry pevných částic jsou až na výjimky velmi drahé a pohybují se v cenách od 30.000 do 100.000 Kč. Při hledání výhodnější varianty na internetu pak můžete narazit na druhovýrobové díly, jejichž kvalita je často velmi nízká.

Výrobě filtru pevných částic se věnuje řada firem. Většina výrobků je však v tomto segmentu velmi nízké kvality. Filtry pevných částic v cenách do 10.000,- Kč dost často nejdou ani namontovat kvůli nepřesně a nekvalitně zpracovaným přírubám. Mnohé značky navíc nejsou skutečnými filtry pevných částic, ale jen jakousi nefungující náhražkou, se kterou sice zhasnou všechny kontrolky na vozidle, při meření emisí ale vozidla následně neprocházejí. Levné filtry pevných částic, často pocházející z polských výrobců, totiž zachytávají jen část sazí a ostatní vypuštějí ven. Z levného řešení se tak může snadno stát velmi drahá záležitost, protože provoz vozidla s nefunkčním filtrem pevných částic může být pokutován až do částky 50.000,- Kč.

Existují samozřejmě i kvalitní druhovýrobové díly, které jsou vyrobené ze stejného typu keramiky, jako originální díl. Ceny těchto filtru pevných částic se však pohybují v cenách před 20.000,- Kč. Pokud je tedy váš originální filtr pevných částic jen zanesený a není mechanicky poškozený, vždy se vyplatí provést jeho vyčištění suchou cestou.

Filtry pevných částic JMJ

Filtry pevných částic DPF společnosti JMJ patří mezi nejlevnější na trhu. Bohužel, jak už to tak bývá, je to dáno zejména nízkou kvalitou výrobku a také jeho nízkou efektivitou.

Poloviční keramická vložka

Filtr pevnych castic DPF JMJ 2.jpg

Hlavní nevýhodou filtrů pevných částic od společnosti JMJ je fakt, že vnitřní keramická vložka není obsažena v celé délce obalu filtru, jako je tomu v případě originálního dílu nebo náhražek od kvalitních výrobců.

Na první pohled, při venkovním pohledu na filtru, se jeví jako každý jiný filtr pevných částic, při pohledu kamerou je však jasné, že uvnitř něco chybí.

Kratší vložka znamená jednak nižší náklady na výrobu, ale hlavně zajištění lepší propustnosti filtru po nájezdu většího množství kilometrů, kterého by s klasickou délkou filtru nebylo možné u tohoto filtru dosáhnout.

Na snímku vidíte filtr pevných částic z vozu Citroen C5 2.0 HDI. Originální vložka filtru zaplňuje skoro celý obal, zatímco druhovýroba JMJ končí v polovině.

Není se co divit, že výrobní cena takového filtru je mnohem menší a to se nebavíme o absenci drahých kovů.

Nízká efektivita zachytávání částic

Co je horší, keramika filtrů JMJ nefunguje stejně, jako v případě originálních filtrů. Jedna pětina filtru je průchozí přímo rovně, tedy ne skrz porézní stěnu, která zabraňuje pevným částicím procházet z výfuku dále do ovzduší. Celková efektivita je tak velmi nízká. 

Filtry pevných částic jsou tedy oproti skutečným filtrům DPF průhledné, což lze snadno doložit prosvícením filtru baterkou. Takový filtr nemůže nikdy efektivně fungovat a zachycovat pevné částice. 

 Filtr pevnych castic DPF JMJ.png

Účinnost filtru stejná, jako u vozu bez DPF

Do naší provozovny dorazil zákazník s odstraněným filtrem pevných částic s požadavkem opět vozidlo filtrem pevných částic vybavit, tak aby jeho vozidlo dále bylo i dle nové legislativy plně provozuschopné na pozemních komunikacích. Před instalací filtru pevných částic JMJ, který si zákazník sám dodal, jsme však provedli měření emisí a test na kouřivost vozidla, tak abychom měli srovnání. Stejné měření jsme následně provedli po instalaci.

Výsledek testu byl velmi zajímavý. Ukázalo se, že montáž filtru pevných částic neměla příliš velký vliv na snížení kouřivosti. Díky charakteristice filtru JMJ se však není čemu divit. Keramika není určena ani tak na zachytávání sazí, ale spíše na generování protitlaku spalin, tak aby řídící jednotka nevyhlašovala závadu. 

Kouřivost vozidla jsme měřili opacimetrem určeným pro stanice měření emisí, schválené ministerstvem dopravy. Hodnota kouřivosti u čtyř po sobě jdoucích měřeních bez filtru pevných částic byla 0.87. Po instalaci filtru pevných částic by měla klesnout na nulovou hodnotu, avšak s použitím filtru JMJ byla 0.34. Došlo tedy k mírnému zlepšení, avšak pokud by bylo vozidlo osazeno kvalitní keramikou, hodnoty by byly mnohem nižší.

Filtr pevnych castic DPF JMJ - TEST EMISI.png

Měření probíhalo navíc se zcela novým filtrem. Po nájezdu 30 tisíc kilometrů je předpoklad, že se kouřivost vrátí do starých kolejí a majitel ve svém voze bude vozit jen drahý popelník. Na příští technické kontrole pak bude opět řešit, zda projde nebo ne.

Závěr

Pokud se rozhodnete vybavit svůj vůz filtrem pevných částic JMJ, v dobré víře, že vozidlu snížíte kouřivost, ve skutečnosti s emisemi neuděláte skoro nic. Kdybyste nechali filtr odstraněný, na emise pevných částic to bude mít uplně stejný vliv. Instalace takového filtru do vozu jsou tak jen vyhozené peníze. Při výběru vhodného typu filtru pevných částic z druhovýroby se proto mějte na pozoru. Rádi vám s výběrem poradíme.